Krig om krystaller
For noen år siden pleide spillbutikken Spillskrinet å kjøre jevnlige spillmakerkonkurranser. Der fikk vi oppgitt et tema eller noen komponenter, også skulle vi lage et spill basert på det. Alle bidragene ble publisert på nettet, og brukerne av forumet skulle stemme på det beste spillet. Den femte og siste spillmakerkonkurren ble avholdt i oktober 2008, og mitt spill "Krigen om Kuran-krystallene" var et av bidragene.Skrevet av: Christian
09.10.2016
Den første spillmakerkonkurransenen ble publisert i mars 2008, og allerede i oktober samme år var det altså klart for den femte. Fem konkurranser på bare et halvt år var nok litt i overkant mye for de fleste, og mange var nok lei. Så da bidragene til Spillmakerkonkurranse 5 (SMK5) ble lagt ut, viste det seg at det bare var to deltakere.
Tema for konkurransen var krig, og reglene var at vi kunne bruke Risk-brikker, men bare fire av hver type i hver farge. I tillegg kunne vi ha noen terninger, et brett, og noen kuber.
Jeg satt mange timer og lekte med Risk-brikker, kuber og terninger for å prøve å få en ide til konkurransen. Jeg hadde også et ark og en blyant, og tegna etterhvert opp et brett med sekskanter for å ha noe å flytte brikkene på. Så kom jeg på ideen om å skrive en spesialegenskap på et av feltene. Da begyne tankesnøballen og rulle, og om ikke lenge hadde jeg den grunnleggende mekanikken i spillet klar.
Spillet mitt var ment å skulle være et kjapt krigsspill, som helst skulle kunne spilles på under en halvtime. Med fire spillere klarer man ikke helt det, men det er sjelden det tar mye mer enn en time i alle fall. Kjernen i spillet er at man har ulike militærenheter: menn, hester og kanoner. Enhetene kan oppgraderes med ulike egenskaper alt etter hvor på brettet man plasserer seg. For eksempel er det et felt som gir hester +1 i angrepsstyrke. Så lenge man har en hvilket som helst enhet på det feltet, så får alle hestene dine på hele brettet +1 i angrep. Det gjelder derfor å plassere noen enheter på felter som gir de egenskapene man trenger, samtidig som man har andre enheter som kan bruke egenskapene. Målet med spillet er å krige om noen felter som produserer en slags verdifulle krystaller: kuran-krystallene.
Slik så det opprinnelige brettet ut
Jeg spilte et par ganger gjennom spillet før publisering. Men det var kort frist, og ikke tid til å utvikle spillet noe særlig. Likevel var det fult spillbart sånn det ble publisert, og det var gøy. Det var som sagt bare to bidrag i konkurransen, og brukerne på forumet skulle stemme. Det endte med at mitt "Krigen om kuran-krystallene" ble slått av Rune sitt "Stillingskrig".
Heldigivs mista jeg ikke motet av nederlaget i konkurransen. Så siden den gang, så har spillet utvikla seg videre. Det er ikke lenger et fast brett, men man plasserer nå ut tiles tilfeldig i starten, og får et forskjellig brett hver gang. Reglene har også blitt en god del justert. Siste versjon av spillet har jeg sendt til trykking hos Board Games Maker, så komponentene har også blitt ganske mye bedre nå. Tidligere var det ei utfordringa å skjære ut sekskantene nøyaktig nok: er man ørlite unøyaktig så passer de ikke lenger ordentlig sammen.
Den nye versjonen fra siste ukes spilltesting
Spillet ble spilltesta forrige uke på Bergen brettspillklubb. Den nye versjonen så ut til å fungere bra, og ingen svakheter i spillet ble egentlig oppdaga. Det var en som leda lenge, og alle trudde at han ville vinne til slutt. Men han ble likevel nedkjempa da det nærma seg slutten, og det var en annen som vant. Så det er mulig å ta de andre igjen selv om man ligger langt bak. Vi var fire spillere, og endte opp med poengsummene 7, 11, 14 og 15. Ganskje jevnt altså. Men jeg ser at det kan være et potensielt problem at dersom ingen går inn for å ta poeng, så blir spillet aldri ferdig. Det har hittil ikke skjedd at noen har gjort det, og det lønner seg neppe heller, men man vet aldri hva brettspillere kan finne på. Så ideelt sett burde jeg finne en mekanikk sånn at spillet uansett blir ferdig en gang.
Det som dog uten tvil må endres, er navnet. Det opprinnelige navnet ble til ved å sette bokstaven K (for mitt brukernavn Kvakk på Spillskrinet) foran "uran". Tanken var at det var et science fiction spill som foregikk etter en stor krig der dagens samfunn var ødelagt. Middelaldertype soldater sloss om lagre av atomavfall, der de kunne utvinne plutonium for å lage atombombe og vinne krigen.
Temaet nå er forandra til alternativ historie:
I middelalderens krigsherjde Europa ble nasjonene desperate etter løsninger for hvordan de kunne vinne krigen. Alkymister klarte å opprette portaler inn til en paralell dimensjon, som er der spillet foregår. I denne verdenen finnes en type kraftige krystaller som kan brukes til å lage enormt kraftige våpen. Nasjonene ønsker derfor å starte gruvedrift etter disse. Men etter hvert som stadig flere nasjoner sender tropper inn i verdenen, utvikler det seg en krig her også. Spillet stopper når det er tomt for krystaller. Dimensjonen kollapser, og den som har flest krystaller kan lage supervåpenet, og vinner krigen i Europa.
Vi kan trygt si at spillet ikke heter "Krigen om kuran-krystallene" lenger, og både spill og krystaller er nå egentlig uten navn. Men jeg har tenkt å trykke boks snart også, og da trenger jeg definitivt et navn! Men jeg vil ha et kult navn! Er det noen lesere som har gode forslag?
blog comments powered by Disqus